Filippas alternativa ämnesplan i svenska, åk 7-9

Ämnesplan – Svenska
Svenskämnet är ett bildningsämne med skönlitteratur och läsning i fokus. Litteraturen är människans främsta källa till tänkande, språk och lärande. Genom litteraturen utvecklar människor sitt språk, sin identitet och sin förståelse för andra tider och människor. Genom läsning av litteratur erhåller människan ett rikt och varierat språk.

Ämnets syfte
Läsning av och arbete med text, i synnerhet skönlitteratur, är svenskämnets nav. Tv, Netflix, dataspel, chatt och skapande av digitala produkter, får barn och unga hemma. Skolans och svensklärarens uppgift är att öppna nya världar för eleven, inte att bekräfta befintliga. Att utveckla god läsförståelse är ett av svenskämnets viktigaste uppdrag.

I undervisningen ska eleverna möta samt få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och delar av världen med betoning på Norden och Europa. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om litteratur och svenskämnesrelaterade frågor, genom läsning av enklare sakprosa. I mötet med olika typer av skönlitteratur, scenkonst och poesi ska eleverna ges förutsättningar att utveckla en djup allmänbildning, få ett rikt språk och förståelse för omvärlden.

Undervisningen i ämnet svenska ska även syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i svenska språket. Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt skrift- och talspråk, så att de kan uttrycka sig begripligt, tydligt och korrekt. Det innebär att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att använda språket för att lära, reflektera och kommunicera kring ämnesstoffet i undervisningen.

Fragonard, The Reader.jpg

Centralt innehåll
Åk 7-9

Läsa

  • Skönlitteratur i utdrag och i sin helhet. Romaner, noveller, dramer, lyrik och folksagor. Fornnordiska myter och gudasagor. Centrala teman, perspektiv och stilgrepp i dessa.
  • Kunskaper om några klassiska nordiska och europeiska författarskap, till exempel Anna Maria Lenngren, Daniel Defoe, Emelie Flygare Carlén, Charles Dickens, Selma Lagerlöf, August Strindberg, Anne Charlotte Leffler, Dan Andersson, HC Andersen, Bröderna Grimm, John Steinbeck.
  • Läsning av, och arbete med åldersanpassade, korta utdrag ur klassiska verk av författarna och genrerna ovan eller andra, kopplat till – för valt verk – centrala frågor och den tid författaren levde och verkade i.
  • Läsning av och arbete med ungdomsböcker i sin helhet (ca 2-3/läsår). Centrala frågor som rör identitets- och livsfrågor och diskussioner och reflektioner kring dessa. Litterära stilgrepp  i skönlitterärt berättande, så som berättarperspektiv, bildspråk, parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger. (Tack Linda Odén för viktiga synpunkter på och tillägg till denna punkt)
  • Högläsning i klass av lärare och elever, samt enskild tyst läsning.
  • Läsning av och arbete med lärobokstexter och enklare tidningstexter med fokus på att förstå innehållet och lära sig förstå och stava ord och uttryck.
  • Ord, uttryck och fraser i samband med läsning
  • Memoreringskunskaper utifrån läroböcker, föreläsningar och faktatexter.
  • Skönlitteraturläsning och läxläsning efter skoltid (med fokus på självständigt läsande och öva/träna/repetera och mängdträning.)

 

  • Skriva och prata
  • Systematiskt arbete med rättstavning, till exempel vanliga svårstavade ord, ord med sje-ljud, tje-ljud osv, ord med vokalljud t.ex. ä och e, dubbelkonsonant, enkelkonsonant, stavningsregler.
  • Pennfattning, välskrivning och renskrivning
  • Disponering av text vid eget skrivande för hand (åk 7-9) och med dator (åk 9)
  • Meningsbyggnad, skiljetecken, styckeindelning, versalregeln.
  • Ljudningsmetoden gällande svåruttalade ord. Uttalsträning vid behov.
  • Ordförståelse
  • Grammatik: Kunskaper om ordklasser och satsdelar. Huvudsats och bisats.
  • Eget skönlitterärt skrivande, till exempelvis noveller, sagor eller dikter. (Tack Viveka Sternberg för klokt inlägg om vikten av detta.)
  • Sammanfattning av texter
  • Referat och citat ur texter med enkla källhänvisningar
  • Skriftliga och muntliga reflektioner av det lästa, med fokus på textens innehåll
  • Skillnaden mellan skriftspråk och talspråk. Värdeladdade och neutrala ord.
  • Muntliga presentationer

Övrigt

  • Grundläggande kunskaper i ordbehandlingsprogram på datorn. Skapa, redigera och spara texter på datorn. Använda tangentbordet. Vanliga funktioner då man skriver text (typsnitt, storlek, kursiv, fetstil, vanliga kortkommandon, synonymfunktion,) hur man sparar text, hur man skapar och använder ett strukturerat mappsystem.
  • Kunskaper i ett presentationsprogram på datorn
  • Kunskaper i språkhistoria
  • Kunskaper om den nordiska språkfamiljen. Kännedom om bokmål och nynorsk. Vanliga ord i norska och danska i jämförelse med svenskan. Kännedom om språksituationen i Finland och svenskans ställning där. (Tack Ulla Åkerström för detta kloka tillägg.)
  • Studieteknik så som att memorera ett skriftligt ämnesstoff, ta anteckningar under föredrag, stryka under det centrala/nyckelord i lärobokstexten, göra tankekartor, sammanfatta, läsa på ett ämnesstoff, olika minnestekniker, repetition.
  • Lära sig söka information på internet med hjälp av varierade sökord och fraser samt diskutera avsändaren och källans syfte

Rekommenderade arbetsformer

  • Läsning av och arbete med text, genomgångar och föreläsningar, ta anteckningar för hand, memoreringskunskaper, lärarledda diskussioner, handuppräckning, diktamen, diskussioner, tyst läsning, högläsning, film och bilder som stöttar det skrivna ordet, läxförhör, faktaprov med poäng för inläsning av ämnesstoff, lärande och kunskapskontroll, skrivande av kortare texter i anknytning till det lästa med fokus på rättstavning, korrekta skiljetecken och meningsbyggnad samt läsförståelse, omarbetning och renskrivning av texter efter lärarens rättning.

Kunskapskrav:

Bedömning sker av betygsättande lärare, kontrollerat mot resultaten på NP.

E= Godtagbar prestation (går att skicka denna elev vidare upp på gymnasiet)
D = Ganska bra
C = Bra
B = Mycket bra
A = Fullkomligt lysande

Kommentar av den alternativa ämnesplanens författare: OM eleverna lärt sig det som beskrivs ovan, när de kommer till mig på gymnasiet, har jag som gymnasielärare möjlighet att jobba vidare med tolkning och analys. Det vore GULD värt!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Filippas alternativa ämnesplan i svenska, åk 7-9

  1. Eva-Britta Nissen skriver:

    Hej!

    Äntligen en heltäckande, konkret plan till hjälp för alla lärare i grundskolan. När eleverna kommer upp i högstadiet förutsätts att de kan använda skiljetecken och andra grundläggande skrivregler, men det är en missuppfattning. Arbetet måste börja i lågstadiet.

    Jag är frågande inför en sak I förslaget: att använda många utdrag. Fastän jag läste allt jag kom över när jag var i skolåldern, sa utdragen vi läste i skolan aldrig mig mycket. Det blev för fragmenterat för att ge en läsupplevelse. Om man ska ha utdrag ur litteratur måste man vara noga med syftet, och till exempel peka på typiska drag för just den författaren eller tiden verket skrevs i så eleverna ser meningen med utdraget.

    Annars: tack, tack, tack!

    Med vänlig hälsning
    Eva-Britta Nissen

  2. Maria Jones skriver:

    Tack! Jag instämmer till fullo. Litteraturen är en av de viktigaste vägarna att lära sig om det som varit, det som är och i många fall det som komma skall. Dessutom är litteraturen, som du säger, även en väg till att utveckla ens språkbruk. Att lära sig behärska språkbruk är nödvändigt för att skapa sig en framtid. Att förstå hur språket påverkar dels dina möjligheter, dels hur andra tar emot dig är en grundläggande förutsättning för att lyckas – oavsett vilken yrkesbana man väljer. Att tycka och tänka i alla lägen är säkert bra, men om man inte har verktygen – språket – för att kunna förmedla sina åsikter och tycken, så blir den förmågan inte mycket värd. Att lära sig om värdegrund gör man naturligtvis genom det man läser och diskuterar. Jag hoppas innerligt att dina tankar (som är väl formulerade och tydliga) når rätt öron.

  3. Maria Bendz skriver:

    Fantastiskt bra!!! Allt – från början till slut! Vi måste bara göra någonting för att förändra synen på svenskämnet, såsom Skolverket låtit det bli nu.
    Hur gör vi?? I vilket forum kan vi skapa opinion och påverka beslutsfattande myndigheter..?

  4. Mariell skriver:

    Jag köper den helt och hållet! Tydligt och klart. Tillbaka till bildning och att lära för framtida lärande! Tusen tack! Kan du skicka den som förslag till Skolverket! Hur gör vi för att få den här lyft till rätt instans?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *